Fördelning

Hi from sweden !!!

Haha, snygg underrubrik, vet ej vad jag fick den ifrån. Min fördelning mellan fett och protein har närmat sig en lösning. Jag har ökat mängden protein (kött, fisk och kyckling m.m.) och minskat mängden fett och det känns verkligen bra. Har förlorat den lilla mängd hull jag gaina, och jag känner mig mätt och belåten. Men framförallt känner jag mig bra till mods, helt enkelt välmående. Magen funkar bra, jag sover bra, känner mig glad m.m. Jag vet att det är lite tidigt att dra några slutsatser om kostens inverkan då det gått en vecka, men jag känner att detta passar mig bra. Sedan kan det hända att det är placebo men då skulle jag kännt så med den tidigare fördelningen också. Kolhydraterna kommer fortfarande från grönsaker, frukter och sallader m.m. Dock visar det här på mina egna misstankar om att kosten är individuell beroende på kroppstyp och ämnesomsättning, hormonsystem m.m.

Jag funderade på en sak när jag var ute och gick, nämligen det här med blodgruppsanpassad kost. Varför har vi människor olika blodgrupper överhuvudtaget.  Blodgruppsanpassad kost betyder att lektiner (en grupp proteiner som kan interagera med kolhydrater) som intas via födan kan binda till AB0-systemets blodgruppsantigener i blodet och orsaka problem hos människor.
Jag kan för lite om lektiner i födan för att bilda mig en uppfattning om dessa teorier men jag måste bara komma till poängen här.
Det finns 4 blodgrupper A, B, AB, 0 (noll)
Blodgrupp 0 är urtidsmänniskan, våra stamfäder, den första blodgrupp man känner till hos människan och den mår bäst på en kost med mycket protein och intensiv motion. Gissa vilken blodgrupp jag är!!!? Just det, blodgrupp 0. Jag mår uppenbarligen bra av mycket protein och jag älskar motion, speciellt intensiv faktist.
Den här teorin har inte mycket stöd i vetenskapskretsar, men den finns där och den väcker många frågeställningar.
Bl.a. det ligger nånting i det här med olika kroppstyper och deras kostfördelningar, och om det inte är lektinerna, vad är det då som påverkar våran organism så olika?

Jag har tidigare skrivit att jag inte tycker att man ska gå ut och säga att "den & den" kosten är bäst för alla som många dieter menar tex Annika Dahlqvist i viss mån med LCHF eller Fredrik Paulún med GI-kost. Men att nu debatten kommer i fråga är ju också tack vare dessa förespråkare på ett visst vis och jag hoppas att det nu forskas mer på dessa områden.

Idag hoppade jag och Magnus in och arbetade på Stadium med att inventera, det var trevligt. I morgon är vi 9 lax fattigare pga biljäveln som är på verkstad, det är mindre trevligt.

Jag har sökt en hel del kurser på högskolor till hösten. I stort sett alla handlar om näringslära , kost & hälsa m.m.
Ska bli spännande. Ha det så bra så länge.

Mvh
Jocke


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0