Kolesterol

Om jag säger kolesterol vad tänker ni då?
Jag gissar att ni förknippar det med något dåligt. Högt kolesterol är farligt har man ju hört. Eller?
Jag hävdar att det ligger en konspirationsteori där man med samma missledande info. som livsmedelsverkets kostrek. som bakomliggande orsak.
Syftet är givetvis en jävla massa pengar som läkemedelsbolagen tjänar.
Kan tro att alla ni som läser detta känner någon eller har någon i er släkt som äter statiner eller andra blodförtunnande mediciner typ varan, allt i syfte att förhindra det farliga kolesterolet.

Kolesterol är inte farligt!
Kolesterol är det viktigaste hormonet i kroppen och en förutsättning för liv.
Det finns inget ont eller gott kolesterol, det finns bara kolesterol.
Det s.k goda och onda kolesterolen fraktas i proteiner kallat lipoprotein och förenklat betyder det att dessa proteiner är olika stora och töjbara och skräckpropagandan av att LDL (low density protein) som är knappt töjbart fastnar i blodkärlen och oxideras i blodkärlen vilket ställer till stor skada bygger på en missuppfattning.

Boven i detta drama heter socker. Äter du en kost med mycket fett, protein och lite kolhydrater så har du högre halt av kolesterol i blodet men en hälsosammare nivåmellan fördelningen av byggstenarna till kolesterolen som fraktas i lipoproteinerna och restprodukterna till kolesterol som används till att återuppbygga nytt kolesterol.
När sockermolekyler oxideras därimot så blir skadan på blodkärlen stor och jag kommer förklara processen i ett senare inlägg.
Kort sagt, mer kolesterol är hälsosammare (förutsatt att du undviker för mycket socker).

Biokemisterna har alltid vetat detta!
Våra förfäder också!
Läkemedelsbolagen har styrt instanser med fel information i syfte att tjäna pengar på att människor blir sjuka och dör. Jag citerar Colting i en radiointervju med Jimmy Moore:
"How can something we always been eating suddenly be bad for us?"
Jag instämmer till fullo.
Ni som läst böcker av Lars Lidstedt, Annika Dahlqvist, Uffe Ravnskov m.fl. har tagit del av alla de patientbeskrivningar som förklarat enorma hälsofördelar med LCHF. Jag har sett samma fördelar i Dr. Eénkvist´s forum där div. hälsofördelar uppkommit, och jag har hört flertalet högt kunniga biokemister förklara det som våra förfäder konstaterat och som jag själv tycker blir mer och mer logiskt nämligen:
Vi skall äta mycket fett, protein och lite kolhydrater.

Jämfört med gorillan, som har lång tarm, liten hjärna och är vegetarian, så har människan en relativt kort tarm och en stor hjärna. Människan behöver därför mycket fett.
Kroppen energireserver visar att fett är den viktigaste makronutrienten.
För att ta ett ex. så kan man bara överleva 40 minuter på blodsocker i blodet, 5 timmar på lagrat glykogen i levern men hela 55 dagar på kroppens fettreserver.

Avslutningsvis kommer här en länk där Dr.Mercola intervjuvat Uffe Ravnskov
http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2009/12/05/Does-High-Cholesterol-REALLY-Cause-Heart-Disease.aspx

Jag kommer skriva ett större inlägg om kolesterol och biokemisternas kunskaper om varför fettrik föda är så hälsosam och varför för mycket kolhydrater är ohälsosamt och enligt mig kanske en av anledningarna till en massa sjukdomstillstånd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0