Boosta immunsystemet

Hej !

Kom ju igång med träning i våras och sedan kom ett förkylningsvirus och slog ut mig med en hosta som setat i ca 1 mån och därmed förstört träningen som så många ggr förr. I höst kommer svin-influensan bryta ut på allvar i Sverige och även Ockelbosjukan som sprids via myggor och ger feber och ledverk via ett virus, vilket har fått mig att fundera lite vad man kan göra själv för att förstärka immunförsvaret.

"Du är vad du äter" är ett program på tv3 med programledaren Anna Skipper som många gör narr av bl.a på  nutritionsutbildningar och div. forum vad jag hört.
Jag är själv inget stort fan av Anna Skipper men det finns element hos henne som är mycket intressanta.

Köpte ett häfte av henne som heter Anna Skippers morgondrinkar och beskriver 4 områden (viktnegång, stärkande, renande och uppiggande) där olika örter, bär, frukter m.m har olika egenskaper. T.ex:
Ingefärs Thé, där ingefäran har egenskaper som stärker immunförsvaret, bra mot uppkörd mage och livar upp matsmältningen. Mycket av immunsystemet har sin grund i magen föresten (ca 70% sägs det).
MelonSlush är en annan renande drink där vattenmelon fungerar som en starkt utrensande och renande effekter. Allt man behöver är en stavmixer och tillföljande plastmugg som rymmer 0,5-1 liter (finns olika modeller).

Detta är inget bullshit, jag har själv läst 4-5 böcker av den amerikanske läkaren Andrew Weil som beskriver läkande ting från naturen (kallad integrerad medicin). Dr.Weil går igenom de studier som finns om bär, frukter, örter m.m och har själv stiftat ett institut där man utökar den forskning och utbildning vars syfte är att skapa ett paradigm för läkarvetenskapen i det tjugoförsta århundradet. Dr.Weil menar att detta är framtidens hälsovård och leder programmet för integrerad medicin vid University of Arizona College of Medicin.

Jag tycker detta är mycket intressant och därför anser jag att det är värt att lägga fram lite fakta här på bloggen på hur man kan göra själv med enkla metoder.
Finns ett program på tv4 (tror jag det är) som heter doctors där 4 olika läkare leder ett program om hälsa. Såg nyligen om hur det sprids små butiker och apotek som satsar på just integrerad medicin där man säljer olika shots med olika egenskaper som typ immunsystemshöjande, uppigande m.m
Ungefär som man står vid McDonalds och gör beställningar. Det börjar bli mycket populärt tydligen och är det nåt jag tycker vi kan ta efter från USA så är det just dessa kunskaper.
En annan läkare som ofta är med på Oprah (tv3) är Dr.Oz vars bok jag även läst och ger höga betyg, går in väldigt mycket på dessa områden både i programmet Oprah och i sin bok.

Här kommer ett utdrag om några växter, bär m.m och deras dokumenterade egenskaper:

Vitlök - sänker blodtrycket, kolesterol och blodfetter (triglycerider). Ökar det goda kolesterolet HDL och minskar benägenheten hos LDL kolesterolet att oxideras (oxidering av LDL skadar artärväggarna. Sänker levringsbenägenheten i blodet och stärker immunförsvaret och hämmar virus.

Ingefära - stärker magslemhinnan och verkar antiinflammatoriskt. Stärker immunförsvaret och allmänt bra mot olika magåkommor.

Mariatistel - extrakt silymarin som ökar metabolismen i levercellerna och skyddar dem från toxiska skador.

Astragalus - Stärker immunförsvaret.

Dong quai - Cirkulationsbefrämjande. Hjälper till och bygger muskelvävnad och stimulerar blodbildning. Bra för kvinnor med underlivsbesvär.

Lakrits - Ökar slembildningen i magsäcken och skyddar slemhinnan mot magsyran.

Det finns massor av ämnen som samverkar i dessa naturliga produkter som man inte kan kopiera på syntetisk väg. I nästa inlägg kommer jag ta upp ämnen i frukt, grönt, svampar, nötter m.m och beskriva vilka olika egenskaper och vilka man kan göra egna shots av för att stärka immunförsvaret i kroppen.
Läste nyss Anki Sundins nya bok "näringslära för kroppsbyggare" och där presenterade hon hur otroligt mycket antioxidanter det finns i örter som dill, gräslök m.m

Jag kommer beskriva fytoöstrogener, bakterier, antinutrienter, vitaminer, mineraler, antioxidanter, polyfenoler, karotenoider och xenobiotika i nästa inlägg.

Slutligen vill jag bara redovisa min egen morgondrink som jag druckit nu i 2 dagar i hopp om att boosta immunförsvaret. Vatten+ 1 msk oliv & fisk-olja, cajennpeppar, dill, ingefära, 1 bit mörk choklad (86% kakao), 1 citron och en kiwi.
Allt mixat med en stavmixer!! mums......

PÅ återseende !!!

Kommentarer
Postat av: Pär

Kul blogg!



Ja, det är intressant. För dom som är lite insatta i kost tycker jag absolut att det är något att tänka på. Men för för gemene man bör man göra det enklare till en början. Skipper gör det lite för svårt. Det är enklare än många tror att leva ett hälsosamt liv.



Hålla energibalans, äta en varierad husmanskost som innehåller fisk, kyckling, kött, ägg, broccoli, paprika, morot, mjölk och lever med mera och motionera 3ggr i veckan så har men en bra start för en bättre allmänhälsa.



Det många glömmer är att det finns enormt mycket vitaminer och mineraler i vanligt mat, man måste inte bara äta grönsaker för att få i sej sina mikronutrienter.



Självklart är det Anna tar upp viktigt men jag tror att fel målgrupp ser programmet för att det ska funka.



Att vitlök var så bra visste jag inte :)



/Jobbarkompis

2009-07-09 @ 22:30:47
Postat av: jocke

Du har helt rätt Per !!

Skipper gör det för svårt och omständigt och precis som du säger så lever man mycket gott på att äta bra husmanskost med riktiga råvaror i rätta proportioner och samtidigt motionera 3 ggr i veckan. Svårare än så behöver man inte göra det.

Ha det bra / Jocke

2009-07-12 @ 18:43:19
URL: http://donsoderqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0