Döden från ett vetenskapligt perspektiv

Ni har säkert hört att man blir 21 gram lättare när man dör. Vad är dessa 21 gram? Själen. medvetandet, energi??
Själv satt jag och funderade på detta idag och kom fram till följande:

Det har varit en hel del snack om termodynamik på slutet här på bloggen. Det är en fysikalisk lag som handlar om läran om energi och som tillämpas inom bl.a arbete. Kortfattat kan man säga att man inte kan skapa energi eller förstöra existerande energi utan endast omvandla den energi som redan finns.

Fysiker och dess lagar är bland de klokaste människor som finns och jag har stor tilltro till det arbete de gör. Man ifrågasätter inte de fysikaliska lagarna, eller gör man?

Vi människor består av energi, speciellt hjärnan som har en hög elektrisk laddning och elektrisk aktivitet. Vad består materia av? Jo, rent vetenskapligt av molekyler, atomer, atomkärnor, partiklar, kvarkar, subkvarkar, strängar ... Ja, finns överhuvudtaget universums minsta beståndsdel?
Dessa strängar som man uppfattat som den minsta beståndsdelen består av en "sträng" av elektrisk laddning. Hela våran kropp är således en massa energi om man skulle bryta ner allt till de minsta partiklarna.

Det finns en hel del inriktningar inom fysiken och dess lagar men om jag skulle tillämpa fysik för att förklara döden så kan jag använda mig av energiprincipen (energin lyder under denna lag).
Det skulle då betyda att energin omvandlas när vi dör. Är det de 21 grammen kanske? Vart tar den vägen ? Ja du, här kan man spekulera med allt från rena fyllediskutioner till de högsta vetenskapliga gåtorna utan att veta vad som är rätt eller fel. Gränsen mellan religion, tro och vetenskap har aldrig känts så liten.

Men vart sitter medvetandet? Och vad består det av? Är medvetandet en del av själen? Och vad är själen?
En energiform som vi inte identifierat (med reservation för begreppet energi) eller definierat?
Vad är energi egentligen?
Finns det ämnen eller energier (om vi skall definiera med våra mått) som vi inte identifierat, kan identifiera eller som vi inte upptäckt ännu?
Jag tror det! Vi vet ju i princip inte mycket om universum t.ex

Det blir lite rörigt det här med alla frågor, jag vet. Man kan spekulera vidare hur mycket som helst inom detta och det finns inget rätt eller fel, bara teorier och tro.

Slutord
Jag inledde med att förklara döden ur ett vetenskapligt perspektiv och jag skall avsluta med min teori ur ett vetenskapligt perspektiv.
Ja jag tror att själen består av en energi (eller nån sorts energi) och jag tror att energin i sin tur består av någon sorts, låt oss kalla det DNA lr minne. Jag tror att när vi dör så omvandlas denna energi och går över till ett annat tillstånd, kanske en annan dimension som liknar strängteorin (http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori) eller kanske frekvens är ett bättre ordval. Jag inser att det är svårt att hålla sig inom ramen för vetenskap men jag vill ändå försöka göra det om man skall kunna ha en seriös diskution kring detta. Pust!! Detta var svårare än jag tänkt mig, men ok....
Frågorna ploppar upp i stora existentiella sammanhang i skrivande stund! Vad är liv?
Jag måste ställa frågan för att avsluta min teori, för jag tror att vi lever för att utvecklas! Jag tror att det vi lär oss i detta liv följer med oss till nästa liv antingen i form av den kod (lr DNA) som jag nyss skrev om eller ett sorts medvetande som vi kan beteckna i energi (för att inte krångla till det ytterligare).
Man kan ju också undra hur liv uppkommer i form av energi, men jag tänker avrunda här innan det här spårar ur.
Jag bara tror och kanske är det en sorts förhoppning jag blandat med en sorts förnuftig tanke kring detta ämne.
Jag ställde frågan tidigare om man kan ifrågasätta fysikens lagar. Vad tror ni ?

Källförteckning
http://sv.wikipedia.org/wiki/Str%C3%A4ngteori
http://sv.wikipedia.org/wiki/Energi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysik
http://www.fysik.org/website/fragelada/aSearch.asp?stext=kvarkar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Superstr%C3%A4ngteorierna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0