Bioenergi del 1

Ju mer jag lär mig om kost & hälsa, i synnerhet näringslära & biologi så kommer jag underfund med hur fel livsmedelsverket och den allmänna informationen om näringsläran är. Svaret ligger i den biokemiska konstruktionen som vår organism har som genetisk nyckel, inget annat. Jag har ända sedan jag startade den här bloggen hållit fast vid en uppfattning om att kosten är individuell. Dagens kostråd är horribla, på allvar!

Vad innebär då det här i praktiken?
Det är det jag håller på att lära mig och det är det som driver mig att lära mig mer om det här.
Varför blir vissa hungrigare av en viss föda som andra blir mättare av?
Varför mår jag bra av en kost med mycket protein medan andra mår bättre av en minimal mängd osv?
Svaret ligger i din biokemi, din ämnesomsättning, kroppsbyggnad, muskelfibrer m.m.

Rent generellt kan jag dock råda er till att begränsa all typ av kolhydrater (speciellt flytande) och ge mer plats för fett och protein.
Jag läser just nu i skrivande stund 2 böcker av Joachim Bartoll där han visar på de fantastiska träningsresultat (för skådespelare som skall få fin kropp snabbt till en filmroll, kroppsbyggare, elit- och amatörmotionärer m.m. där kolhydratintaget är minimalt.
Jocke Bartoll är en av de främsta tränings och kostrådgivare som vi har i detta avlånga land med en mångårig erfarenhet där han förklarar hur biokemin fungerar i kroppen, med t.ex hur vissa aminosyror påverkar specifika hormoner osv.

Återkommer med mer fakta!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0