Kost-studier

Hej !

Det är lite tunt med inlägg för tillfället och det beror på mina studier. Jag har tenta om 1,5 månad och jag repeterar en del redan nu inför kommande uppgifter. Jag ber er att inte tappa hoppet med denna blogg utan jag kommer med stora steg så fort tid ges.

Under tiden........
lite funderingar, tror jag börjar med kost.

Livsmedelsverket måste börja ändra sina rekomendationer då de kan leda till allvarliga konsekvenser för de personer med nedsatt insulinkänslighet. 50-60 E% kolhydrater är för mycket för en allmän befolkning. Faktum är att jag inte ser någon mening med rekomendationer kring allmänhälsa i form av en kost-tallrik då det är så många parametrar som spelar in.
Man är noga med att påpeka fettet som en energibov men väldigt anonyma med att påpeka att t.ex. kroppen har svårare att tillgodogöra sig kolhydrater på kvällen osv.
Har du dålig insulinkänslighet kan ett blodsocker som åker upp och ner leda till svält och övervikt i ett och samma!?!
Tänk dig att du äter kolhydrater som skjuter blodsockret i höjden för att sedan gå ett längre tag innan ny näring fylls på. Då har kroppen övergått i ett katabolt (nedbrytande) tillstånd och nästa påfyllnad ger en fettinlagring. Du tappar muskler och går upp i vikt !

Barcelona - Arsenal blir en rysare i c.l och det hade varit en perfekt final. Barca med en super-Messi är givetvis favorit men det kommer bli stenhårt och jag tror Arsenal kan skrälla med giftiga kontringar i form av Arsavin.

Svensk hockey måste skaffa små rinkar. Hockeyn i Sverige är så tråkig. Es är så tråkig och det måste in nya lag i serien så det kan bildas intresse i svensk hockey. De ekonomiska förutsättningarna är alldeles för stora för att de allsvenska lagen ska ha någon chans att avancera till es.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0