Klimatmötet i Köpenhamn

Hej !

Några tankar om klimatmötet i Köpenhamn.
Världshistoriens och mänsklighetens största och viktigaste möte, så skulle man kunna kalla det.
vårt allra viktigaste element för vår egen existens; moder jord, är i fara. Den absoluta grunden för vår egen och alla arters överlevnad går mot utplåning.
Snacka om att mötet är viktigt, men vad krävs då för resultat av mötet?
Vad krävs av beslutsfattarna för att rädda vår egen existens?

Svaret är lika enkelt som självklart. Vi behöver sänka och eliminera utsläppen av växthusgaserna kraftigt (har inte siffrorna i huvudet men rapporter från forskarna talar om enormt mycket mer än politikerna diskuterar på mötena).
Så vad är då problemet, varför gör inte bara alla beslutsfattare det?
Pengar! Ekonomiska intressen hindrar vår egen existens. Industrier, vinstdrivande bolag m.fl. vill inte sänka utsläppen av växthusgaser då det genererar minskade intäkter eller ekonomiska förluster för bolagen.
Mutor, påtryckningar mot politiker (som i sin tur är rädda för att förlora positioner, makt och väljare) gör att de böjer sig för dessa vinstdrivande krafter.

Ironiskt va? Hellre riskera att dö och utplånas, sätta sina barn eller barnbarn i en fruktanvärd miljö och framtid än att förlora pengar i ett vinstdrivande bolag...?
Jag kan inte förstå det fullt ut, kanske för att jag förstått allvaret i detta.

Hoppet lever dock hos mig! Vi kommer inte att nå de klimatmål som krävs, tror jag. Jag hoppas att man kan omfördela vinster som dessa bolag genererar i form av, vi kan kalla det, utsläppsavgifter, dvs lagar som tvingar bolag att satsa på forskning inom andra energikällor.
Pengarna måste satsas på fysiker. Där tror jag lösningen ligger.

Två små utdrag ur häftet ”Ambres”.
”Denna planet är ett levande väsen. En hög medvetenhet. Jorden lider. Det går vågor av dödsryckningar genom hennes kropp. Kan ni inte höra hennes gråt? Ser ni inte hennes belägenhet? Hör ni inte hennes rop på hjälp?  Hon tigger sina barn om nåd och förskoning, men hennes barn vänder henne ryggen och fortsätter att treva i de dimhöljda labyrintgångar de har skapat åt sig, där framsynthet har fått träda tillbaka för ett kortsiktigt, egoistiskt tänkande. ”

Kommentarer
Postat av: Tyke

Det vore ett mirakel om beslutsfattarna tog de beslut som krävs för att rädda vår planet....och jag tror inte på mirakel! Däremot tror jag på individens rätt att uttrycka sin åsikt via demonstationer och protester! Därför tycker jag det är synd att Cop15 hålls i Faschiststaten Danmark.

Via deras nya lag ( Lymmel-lagen ) har de lyckats ta bort ALLA rättigheter till protester från folket på gatorna. En paragraf i Lymmel-lagen innebär att man inte enbart är ansvarig för sina egna handlingar utan även för de i sin "närmaste närhet" som det heter. Det gör att DU som enskild människa i ett domonstrationståg på 100 000 personer ansvarar för ALLT som ALLA gör: Kastar någon en sten är det DITT fel och DU kan bli dömd till fängelse för det! Lagen innebär också en straffökning på civil olydnad från dagsböter till i snitt 40dagar i fängelse ( Hoppas de har stora fängelser i Danmark ). Helt jävla vansinnigt om du frågar mig! Även Amnesty International mfl håller. Så går det när man röstar in partier som Dansk Folkeparti i regeringen, tänk på det innan ni lägger er röst på Sverigedemokrater och Borgare 2010

Lösningen för egen del är att ALLTID kasta sten eftersom jag ändå åker dit när andra kastar, ska jag ändå straffas kan jag lika gärna göra det jag fälls för. Det enda lilla lilla positiva i den här idiotlagen är att den tydligt visar hur jävla rädda dom feta makthavarna börjar bli för sitt eget folk, och det bör de vara för Vi kommer slå tillbaka!! No PASARAN!!

2009-12-15 @ 13:45:53
URL: http://kissmezlatan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0