Placebo

"Placeboeffekt (eller förväntanseffekt) är den del av ett läkemedel eller en behandlings verkan som inte beror på de faktiskt verkande beståndsdelarna, utan som kan hänföras till patientens egna förväntningar på att medicinen och behandlingen ska hjälpa denne att tillfriskna."
- Så står det i wikipedia när jag slår upp ordet placebo. [1]

Om man emellertid tänker sig att sådan påverkan är möjlig och att vi bara inte har lärt oss hur den skall viljemässigt bemästras, kvarstår den teoretiska möjligheten att erhålla perifera kroppsliga effekter via det autonoma nervsystemet och hormonerna. Vi känner väl till sådana fenomen som självsuggestion, hypnos, biofeedback, meditation och yoga, och även om de har ett ovetenskapligt rykte och inte alltid blir helt accepterade, måste vi nog konstatera att de är så pass väl belysta att deras existens måste erkännas. [4]

Mediciner har som regel stark placeboeffekt. I vissa fall kan upp till hälften av behandlingseffekten förklaras av placebo. [2]
Marie Åsberg är psykiater och menar att termen placebo är ologisk. Ospecifik behandlingseffekt är en bättre beskrivning. [3]

Jag kan få fram hur mycket info som helst när jag googlar på området men frågan kvarstår:
Vilka är mekanismerna bakom placebo?
Varför forskas det inte mer om den enorma kraft som kan leda till självläkning?
Det finns ju inga pengar att tjäna, man kan ju inte lägga patent på psykologi, kan man? Läkemedelsindustrin är därför inte särskilt intresserade av det området.
Men hör ni hur vansinnigt det klingar? Man bortser från en så stark komponent som tankens kraft för att få fram ett verkningsfullt piller (med tio till hundratalet biverkningar) i syfte att hjälpa vid sjukdomssymptom och att tjäna pengar när man kan uppnå samma effekt med sockerpiller !?

Ni som läst psykologi i olika sammanhang stöter på detta fenomen hela tiden oavsett om det handlar om idrottspsykologi, företagspsykologi, beteende psykologi, mental träning m.m. Jag har (utöver att läst psykologi på gymnasienivå) läst ett tiotal böcker om olika läkare som bevittnat fenomen om hur patienter mirakulöst tillfrisknat med div. psykologiska verkningsmekanismer (affirmationer, mental träning, självsuggestion m.m.) eller för att använda fackspråk: placebo. Ett inlägg med dessa böcker kommer i ett senare inlägg men för att nämna några så kan nämnas Dr.Andrew Weil, Dr. Nehmet Oz m.fl.

Flum, kvacksalveri, missinformatörer, häxor, ja många har orden varit då nya teser framstår för att föra utvecklingen framåt. Vi ser det hela dagarna i olika sammanhang: Främlingsfientlighet, politik, idrott m.m
Vi är så rädda för det vi inte vet att vi blir korkade. Låt mig ge ex:
Det finns idioter som fuskar med sjukersättning, a-kassa, deklarationer osv. och vilka drabbar det?
Jo gott folk, en hetsjakt införs och det drabbar oskyldiga.
Man driver krig i syfte av ekonomiska intressen och vilka dör i krigen?
Jo gott folk, de civila (oskyldiga).

Ja, jag vet nu driver jag in på politiken igen men faktumet är att det är faktist det som styr världen just nu - pengar!
Där det finns ekonomiska intressen finns det forskning. Jag har visat det åtskilliga ggr på denna blogg och jag visar det nu igen i form av placebo.
DOCK, finns det de som kämpar i den sanna andan av att hjälpa, utvecklas, lära/lära ut och använda ordet läkning i dess sanna bemärkelse: Det finns forskning, dock inte alls i samma utsträckning men mer intressant till trotts.

I Nästa inlägg kommer jag presentera denna forskning!

Källförteckning
[1] http://sv.wikipedia.org/wiki/Placeboeffekt
[2] http://www.netdoktor.se/?_PageId=1461
[3] http://www.sbu.se/sv/Vetenskap--Praxis/Vetenskap-och-praxis/2027/
[4] http://www.2000taletsvetenskap.nu/uppladdning/vetbepr/vetbepk4.htm

Kommentarer
Postat av: Tyke

Det här var intressant! Vet att min gammelmormor fick sk "sockerpiller" i slutet av sitt liv istället för att öka dosen av mediciner som gav starka bieffekter.

Om jag minns rätt handlade det om lugnande mediciner som ersattes. Ser fram emot nästa inlägg i ämnet.

2009-11-14 @ 17:23:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0