hockey, svininfluensan m.m.

Leksands IF storsatsar som vanligt! Idag blev centern Andreas Johansson klar och truppen börjar att se helt ok ut. Nu gäller det bara att få ihop lagdelarna och mentaliteten för ett bra lag behöver inte betyda bra resultat (se på frölunda), men jag tror Leif Strömberg klarar av det. Av det jag sett hittils av Leksand så har de tydligare roller både i försvar- och anfallsspelet. Lagdelarna ser starkare ut jämfört med tidigare år + att vi vinner mot de bättre lagen i år (som det sett ut hittils). Ja jag älskar LIF och jag tror och hoppas de går upp i ES.

Efter att jag nu haft vad jag förmodar svininfluensan så börjar jag bli bra less på att bara vila. Läser böcker som aldrig förr där jag just nu läser högskolelitteratur om functional foods. Dessutom har jag köpt 5 böcker på 2 dagar! En bok om immunförsvaret, en om näringslära, en om LCHF-kost+träning, och slutligen 2 nya böcker skrivna av Joachim Bartoll (om kost+träning+hormonsystem och fettförbränning). Ska bli förbannat kul att läsa dessa :)

Vad mer....hmm.....
Jo just, Lagerbeck avgår och det var på tiden enligt mig. Han har gjort det bra men visar på brister i svensk fotboll. Tänker på Danmarksmatchen (som visserligen var bra) där Samuel Holmen går in och tar en plats på mittfältet när vi har en etablerad, rutinerad och en fantastisk bra fotbollsspelare i Sebastian Larsson som spelar i PL där tempot är högst i världen mot Samuels i danska ligan, jag förstår det inte. Henke i all ära men man kan inte spela på gamla meriter, jag skulle startat med Elmander (som trivs mot Danmark och som visat bra form nu på slutet, även om Henke gjorde det bra).
Varför är svenska tränare så dåligt utbildade i spelsystem?
4-4-2 är ju det enda de kan, varför ?
Jag har själv Bas-1 utbildning från svenska fotbollsförbundet och där utgår man hela tiden från 4-4-2, alla videor från svenska landslaget som man studerar handlar om 4-4-2. En vän till mig som är högre utbildad frågade på en kurs varför man använder svenska landslaget som inspirationsvideo om hur fotboll skall spelas och det blev helt tyst varpå kursledaren svarade att det har förbundet bestämt.

Så vem skall bli ny förbundskapten?
Hasse Backe är ett bra alternativ.
En utländs tränare med nya influenser om hur fotboll skall spelas (en dröm vore ju Arséne Wenger) är en annan.
Att vi bara kan spela 4-4-2 med det material vi har, och som Zlatan antyder, tycker jag är skitsnack.
Lagerbäck provade ju själv 3-5-2 med pinsamma resultat. Jag är ingen expert men varför kan man inte prova 4-3-3 (blir 4-5-1 i försvar) t.ex.

Ha det !

Kommentarer
Postat av: Tyke

Tycker att leksand ännu en gång gjort en "högriskvärvning" genom att kontraktera Andreas Johansson.Hoppas dock att han kan prestera på sin toppnivå för då kommer han att bli ett otroligt bra tillskott i kommande kvalserie!



Vad gäller Lagerbäck håller jag med dig fullständigt. Han har gjort ett bra jobb trots att han enligt mig varit alldeles för feg och inte vågat prova nya vägar fullt ut.



Nu hoppas jag att Hasse Backe får ta över och att han får hjälp av Jörgen Lennartson att plocka fram de U21 spelare som gjorde ett bra EM i sommras!



Bara det inte blir Svennis...

2009-10-15 @ 00:05:25
Postat av: jocke

Håller helt med dig Tyke. Backe och Lennartson lät intressant, minst sagt.

2009-10-15 @ 10:53:25
URL: http://donsoderqvist.blogg.se/
Postat av: Tyke

Han höll iaf i TVÅ hela perioder den där nya gamla stjärnan Andreas Gohansson :)..... Det var tur att vi inte såg den här matchen ( Leksand-Mora 21/10 ) live på plats! Leksand håller inte i år heller.....

2009-10-21 @ 23:57:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0