Omega 3 och schizofreni



Detta inlägg presenterades på www.kostdoktorn.se och visar en nyutkommen studie som visar på ytterligare fantastiska resultat med Omega 3 (fiskolja).
Jag har sagt det förrut och jag säger det igen:
- Finns det något tillskott jag rek. som allra mest så är det fiskolja.

Dock så har jag på slutet efter all ny info om mikronutrienter insett vikten av hur otroligt viktigt det är med rikliga mängder av dessa ämnen. Ta vit-D t.ex. som inte går nog att påpeka vikten av. Jag har upprepade ggr visat på hur viktigt det är för vår hälsa och länkar finns till vänster på denna sida om all info. Dock känner jag att jag vill åter-uppmärksamma en liten video-notis som visar på all fantastisk effekt som vit-D har mot mängder av sjukdomar och besvär:



Om vi återgår till studien om omega-3 så kan tilläggas följande:
Studien visar att tillskott av bara 1 gram Omega 3 fett per dag verkar kunna skydda mot schizofreni. Det är en väl designad dubbelblind studie och resultatet var tydligt.

Dagens Medicin: Fiskolja skyddade mot psykos 

Mer kan ni läsa här:
http://www.kostdoktorn.se/omega-3-och-schizofreni

Studien:

Amminger G, et al. Long-Chain w-3 Fatty Acids for Indicated Prevention of Psychotic Disorders. A Randomized, Placebo-Controlled Trial. Arch Gen Psychiatry. 2010;67(2):146-154.




Kommentarer
Postat av: Omega-3 Bloggen

Visst är det så! Jag skriver själv mycket om hur viktigt det är med både omega-3 och d-vitamin (de två kosttillskott som är helt vitala för oss; dock av olika skäl).



Ju fler som inser hur mycket vi behöver (och hur lite vi får i oss), desto bättre för varje enskild individ och inte minst för samhället som helhet.



Hälsningar

Björn

2010-02-11 @ 09:33:58
URL: http://www.omega3blogg.se
Postat av: Jocke

Hej Björn !



Kul att du hittade hit. Jag håller fullständigt med dig. Fantastiskt bra blogg ni driver om omega-3 förövrigt. Jag har på senare år insett vikten av kroppsegna substanser och deras innebörd men jag framhåller helt klart omega-3 och vit-D (d3) som de klart viktigaste "tillskotten" för allmänbefolkningen.



Mvh Jocke

2010-02-11 @ 16:39:19
URL: http://donsoderqvist.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0